Rusza projekt Z PZU Po lekcjach!

wrzesień 28, 2013 Podziel się opinią

W dniu 28 września br. Fundacja SCALAM-PROSTUJEMY DROGI ŻYCIA rozpoczęła oficjalnie realizację projektu „Aktywnie i ciekawie po lekcjach-różnorodne formy zajęć pozaszkolnych”, zgłoszonego w lipcu br. na konkurs dotacyjny pod nazwą „Z PZU po lekcjach”. Celem konkursu jest wspieranie inicjatyw edukacyjnych na obszarach wiejskich i w małych miastach-do 30tyś. mieszkańców. Preferowane były pomysły rozbudzające w uczniach ciekawość świata, pasji i aktywności życiowej, a także poprawianie standardów nauczania. Złożony przez Fundację projekt znalazł się w grupie 20-stu, spośród 200-stu nadesłanych na konkurs wniosków, otrzymał maksymalne noty w ocenie ekspertów, a tym samym dofinansowanie na realizację zgłoszonych projektów.

Realizację projektu Fundacji rozpoczęto w sobotę rajdem rowerowym do Rostkowa. Miejscem zbiórki był skate park przy firmie Kross. Czas rejestracji uczestników rajdu uatrakcyjniały pokazy akrobacji rowerowej najlepszych riderów z Przasnysza. Dirt jumping to dyscyplina rowerowa odbywająca się na specjalnie przygotowanym torze-usypanych ziemnych skoczniach. Polega na wykonywaniu skoków i różnych ewolucji w powietrzu. Riderzy wykonali również pokaz na pump tracku – specjalnym torze, na którym jeździ się bez pedałowania – tylko dzięki pracy mięśni. Oba pokazy były bardzo dynamiczne. Jest to ekstremalna dyscyplina sportu, podczas wykonywania której uczestnicy narażeni są na liczne upadki, co można było obserwować podczas pokazu. Jak mówi główny pomysłodawca pokazu „w uprawianie tego sportu wliczone są kontuzje”. Pokaz riderów był ciekawym urozmaiceniem przed rozpoczynającym się rajdem. Wszyscy uczestnicy imprezy z zapartym tchem obserwowali wyczyny młodych sportowców. O godzinie 11.00 zgodnie z planem prawie 180-ciu uczestników rajdu wyruszyło do Rostkowa, pomimo wietrznej pogody i zimna. Po pokonaniu 6-cio kilometrowej trasy rajdu rowerzyści spożyli gorący posiłek – smaczną grochówkę. Następnym punktem programu był występ zespołu „Pasja” z Miejskiego Domu Kultury w Przasnyszu.

Z PZU po lekcjach-rajd 045

    W trakcie koncertu słuchacze włączyli się do zabawy poprzez wspólny śpiew i taniec. Występ zespołu został bardzo mile odebrany przez zgromadzone dzieci, młodzież i dorosłych. Po koncercie nastąpiło oficjalne zaprezentowanie działalności Fundacji SCALAM w kontekście projektu współfinansowanego przez Fundację PZU pod nazwą „Aktywnie i ciekawie po lekcjach-różnorodne formy zajęć pozaszkolnych”. Pierwszym działaniem była oficjalna inauguracja tego projektu polegająca na organizacji otwartego dla wszystkich chętnych familijnego rajdu rowerowego 28 września br. połączonego z koncertem zespołów Pasja i La Pallotina. Uczestnicy rajdu i towarzyszące tej imprezie media, zostali poinformowani przez Zarząd Fundacji, że rozpoczynający się dzięki wsparciu Fundacji PZU projekt zakłada propagowanie zdrowego stylu życia, jako środka do realizacji edukacji regionalnej i przybliżającej nieznane zakątki najbliższej okolicy. Wśród innych celów projektu są: rozwój zainteresowań uczniów poprzez jazdę na rowerze, poszerzenie zainteresowań uczniów o nowe elementy, rozwijanie zdolności poznawczych, umiejętności logicznego myślenia, wdrożenie do samodzielnej pracy umysłowej; kształtowanie wśród młodzieży zdrowych wzorców życia wolnego od alkoholu i przemocy, kształcenie umiejętności komunikowania w grupie oraz w środowisku lokalnym oraz kształtowanie świadomości konieczności dialogu ze społecznością lokalną, organizacja zajęć pozalekcyjnych poprzez aktywny sposób spędzania wolnego czasu. Zakończenie projektu przewidywane jest w czerwcu 2014 roku. Beneficjentami projektu są głownie uczniowie:
– Liceum Ogólnokształcące im. Komisji Edukacji Narodowej,
– Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. Mjr. Sucharskiego,
– Publiczne Gimnazjum z Oddziałami Integracyjnymi im. Noblistów Polskich.

Z PZU po lekcjach-rajd 035

Z PZU po lekcjach-rajd 020

Z PZU po lekcjach-rajd 013

Około godziny 14.00 wystąpił główny gość programu-zespół rockowy La Pallotina. Muzycy zaprezentowali kilkanaście utworów m.in. „Dwa serca”, „Ukochany mój”, „Obleczona w kosmos”, „Polonez na gaz”, „Dieta cud” Liderem zespołu jest Andrzej Daniewicz. Jest on również autorem tekstu i muzyki. Pozostali członkowie to: Piotr Szewczenko (gitara), Witek Wilk (perkusja) i Dominik Sławiński (bas). Zespół prezentuje dojrzałe brzmienie oraz charakteryzuje się wrażliwą kompozycją. Najnowsze pomysły zespołu to mieszanka rockowo-balladowa, która doskonale nadaje się do słuchania dla słuchaczy w każdym wieku.

Zwieńczeniem imprezy, na które z niecierpliwością czekali uczestnicy rajdu było losowanie nagrody głównej-roweru ufundowanego przez Parafię Św. Wojciecha w Przasnyszu. Losowanie nagród związane było z wielkimi emocjami wśród uczestników i losujących. Szczęśliwy zwycięzca Jakub Regulski wrócił do domu z nowiutkim rowerem Hexagon firmy Kross. Po zakończonej imprezie powracających do domu uczestników rajdu spotkał ulewny deszcz. Mimo tego imprezę można uznać za udaną.

Z PZU po lekcjach-rajd 179

Z PZU po lekcjach-rajd 117

Z PZU po lekcjach-rajd 137

Poniżej przedstawiamy szczegółowe działania w ramach projektu „Aktywnie i ciekawie po lekcjach-różnorodne formy zajęć pozaszkolnych” planowane do realizacji w roku szkolnym 2013/2014 dzięki znacznemu wsparciu finansowemu tego projektu przez Fundację PZU:
1) Zorganizowanie różnorodnych zajęć artystycznych oraz warsztatów psychologicznych i filmowych. Przygotowanie ankiet i raportu „Przemoc w moim środowisku”. Spotkanie młodzieży i rodziców na warsztatach prowadzonych przez psychologa z Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej. Spotkanie z przedstawicielem Policji w celu poznania procedur przeciwdziałania i walki z agresją. Odwiedziny w sądzie rodzinnym i rozmowy z prokuratorami oraz kuratorami społecznymi. Opracowanie raportu o przemocy w środowisku lokalnym i zaprezentowanie go na spotkaniu z rodzicami i partnerami projektu. Przedstawienie wyników raportu w formie reportażu, opublikowanie wyników raportu w prasie lokalnej. Uczestnictwo uczniów w warsztatach przygotowujących do produkcji offowego filmu związanego z tematyką agresji. Zapoznanie się z wiedzą teoretyczną na temat agresji i zdiagnozowanie problemów lokalnych. Projekcja filmów dotyczących przemocy: ”Cześć, Tereska”, „Pręgi”, „Męska sprawa”. Dyskusja na temat różnych aspektów agresji ukazanych w obejrzanych filmach. Przygotowanie materiałów dotyczących agresji w filmie na stronę internetową. Wykonanie pracy literackiej np.: „Nie bij! List do ojca”. Przygotowanie nie spektaklu teatralnego np.: „Zaklęty krąg przemocy”. Wykonanie prac plastycznych inspirowanych obejrzanymi filmami.
2) W trakcie trwania projektu zostaną zorganizowane wycieczki rowerowe po najbliższej okolicy, trasy zostaną opracowane w zależności od możliwości fizycznej uczestników. Dzieci i młodzież będą miały możliwość aktywnego poznania miejsc nieznanych związanych z okolicą, w której dorastają. Uczestnicy projektu będą mieli okazję poznać takie miejsca jak: Sanktuarium św. S. Kostki w Rostowie, zabytkowy park, kościół i stadnina koni w Krasnem, Muzeum Romantyzmu, parku i kościoła w Opinogórze. Uczniowie przejdą ekologicznymi ścieżkami edukacyjnymi w lasach nadleśnictwach Przejmy i Budziska. Dodatkowym elementem każdej wycieczki będzie ognisko dla młodzieży, gry i zabawy integracyjne.
3) Zostaną zorganizowane zajęcia kulturalno-artystyczne-„Warsztaty ze scenografii filmowej i teatralnej” , na których uczniowie poznawać będą tajniki współtworzenia przedstawień i filmów. Dzięki udziale w „Warsztatach z przedsiębiorczości i aktywizacji zawodowej” młodzież zdobędzie wiedzę o konkretnych zawodach niezbędną do funkcjonowania na lokalnych rynkach pracy.
4) Projekt pt „Uniwersytet w pigułce” obejmuje 36 godzin zajęć dydaktycznych realizowanych przez nauczycieli akademickich w trzech obszarach tematycznych: biologia, historia, fizyka. Zajęcia dodatkowe z tych przedmiotów prowadzone będą przez pracowników naukowo-dydaktycznych uczelni współpracujących ze szkołą, co zagwarantuje ich najwyższy poziom merytoryczny. Zajęcia będą adresowane do uczniów legitymujących się wysoką średnią ocen, żywo zainteresowanych tematyka, jednoznacznie zorientowanych na kontynuowanie nauki na poziomie uniwersyteckim. Projekt ma charakter innowacyjny, nie znajdujący odpowiednika w skali powiatu i regionu.

 

logo PZU

logo

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.