Z PZU po lekcjach. „ Uniwersytet w pigułce”
marzec 2, 2014 Podziel się opinią
W roku szkolnym 2013/14 realizowany był projekt „Uniwersytet w pigułce”, którego ideą było współdziałanie szkoły z wyższymi uczelniami. Jednym z modułów była współpraca z Instytutem Historii Uniwersytetu Warszawskiego, która polegała na uczestnictwie uczniów w zajęciach prowadzonych przez pracowników naukowych uczelni. Odbyło się 16 godzin wykładów zblokowanych w czterech częściach po dwa wykłady każda, z których dwie części odbyły się na terenie UW, dwie pozostałe w obiektach szkoły. W zajęciach prowadzonych w Warszawie uczestniczyło po 30 osób, zaś w wykładach na terenie szkoły po ok. 60 uczniów.
Ta forma współpracy ma charakter wyjątkowy nie tylko z punktu widzenia szkoły, ale też Instytutu, gdyż wprawdzie pracownicy uczelni prowadzą czasami zajęcia w szkołach warszawskich, jednakże mają one charakter incydentalny. Natomiast zajęcia dla uczniów Liceum Ogólnokształcącego im. KEN w Przasnyszu miały formę zorganizowaną, usystematyzowaną, z uzgodnioną tematyką przewodnią całego cyklu – „Różnorodność i idea uniwersalizmu w starożytności i epoce średniowiecza”. Satysfakcja ze wspólnej pracy jest obopólna; dla uczelni – co wynika z opinii wykładowców i Dyrekcji Instytutu Historycznego – to między innymi realizowanie ważnej misji edukacyjnej wśród młodzieży o zainteresowaniach humanistycznych, polegającej na przybliżaniu dorobku kulturowo-cywilizacyjnego ludzkości w minionych stuleciach.
Dla uczniów to możliwość rozwijania zainteresowań na poziomie uniwersyteckim, ukierunkowanie planów związanych z kształceniem policealnym, przybliżenie różnych form narracji historycznej, a także poznanie obiektów uniwersyteckich (część wykładów prowadzona była w najbardziej reprezentacyjnej na Uniwersytecie Warszawskim Sali Kolumnowej).
Z tych też względów w imieniu wszystkich uczestników projektu, zarówno uczniów, nauczycieli i Dyrekcji Szkoły pragnę wyrazić gorące podziękowanie dla instytucji wspierających realizację całego przedsięwzięcia: Fundacji „SCALAM – Prostujemy Drogi Życia” i Fundacji PZU. Bez pomocy finansowej i organizacyjnej obu Fundacji realizacja tych ambitnych i jakże pożytecznych przedsięwzięć nie byłaby możliwa. Jednocześnie pragnę podkreślić, że problematyka zajęć w obszarze modułu historycznego, biologicznego i fizycznego zaplanowana jest na cykl 2-3 letni, dlatego też zwracam się z prośbą o uwzględnienie w planach finansowych Fundacji możliwości dalszej współpracy w ramach projektu „Uniwersytet w pigułce”.
Zdzisław Zdziarski
Koordynator modułu historycznego projektu „Uniwersytet w pigułce”.